Wat kan of moet je doen als bedrijfsleider, ondernemer, zelfstandige om succesvol te zijn ? Waar moet je (extra) (continu) aandacht aan schenken ?

Als je je bedrijf wil verder laten groeien dan zijn er 3 belangrijke trajecten om te volgen.
1. Customer experience activation
Je kan je bedrijf enkel doen groeien als je de klant écht centraal stelt en dan zeker met de nadruk op écht. Want veel ondernemers, zelfstandigen zeggen wel dat ze aandacht hebben voor de klant maar in de praktijk merk je, merkt de klant daar soms (veel te) weinig van.
Je moet je klant(en) kennen. Je huidige klanten maar ook de klanten die je wil binnen halen. Hun behoeften en verwachtingen en hoe je die met jouw zaak, jouw bedrijf kan invullen. Je moet die behoeften en verwachtingen niet alleen vervullen (is maar normaal) maar je moet hen ook weten te verrassen, misschien zelfs te betoveren zodat ze heel erg tevreden zijn.
TIP
- Plaats je in de schoenen van de klant. Wat zou ik leuk vinden als klant ? Wat zou ik verwachten als klant … ?
- Zorg dat iedere medewerker de klant centraal stelt : van de receptioniste, onthaalmedewerker, tot de verkoper, technieker, de mensen van de boekhouding enz. enz. Vraag aan iedereen binnen je bedrijf : hoe zou jij als klant willen behandeld worden, te woord gestaan worden, … door iemand in jouw functie.
2. Productmanagement
Algemeen lanceert een bedrijf of zaak 1 op de 2 of 3 producten met succes ! En het is niet omdat een product “goed” (wat is goed ?!) is dat het zichzelf lanceert, laat staan lanceert met succes ! Daar is een strategische/tactische aanpak voor nodig. En die aanpak is niet louter iets van communicatie (op social media) (een nieuwsbrief). Nee, integendeel om nieuwe producten succesrijk te lanceren moeten je om te beginnen ook alle medewerkers meekrijgen en klaar stomen.
Je moet ook kijken hoe je je producten/diensten op de beste, meest ideale of aangewezen manier tot bij de klant “brengt”. Vooral dat “brengen” is belangrijk want in teveel zaken, bedrijven moet de klant het maar gaan zoeken, vinden, …. . Maar wat als die klant het niet vindt, niet weet ! Hoe vaak hoor je niet dat iemand zegt : wij wisten niet dat jullie dit ook hadden, wij wisten niet dat jullie dat ook deden … .
TIP
Medewerkers, verdelers, …. moeten goed geïnformeerd (is meer dan een interne memo) worden over het nieuwe product, de strategie om dit product in de markt te zetten, waarom het bedrijf dit product lanceert, wat de verwachtingen en doelstellingen zijn …. + je moet hen zeggen wat, hoe, aan wie … ze het nieuwe product moeten presenteren, hoe ze de lancering kunnen ondersteunen.
3. New business Development
Hoe gaan we onze business doen groeien ? That’s the question. Een om niet te zeggen dé vraag waarmee iedere ondernemer, zelfstandige dagelijks mee bezig is. In het 1ste blogartikel spraken we reeds over de “grote vijver” om in te vissen maar hoe maakt je die vijver nu groter ? Hoe moet je je zaak, bedrijf doen groeien door nieuwe markten aan te boren ? Een ondernemer, zelfstandige moet “wakker” zijn om continu opportuniteiten te spotten en nieuwe mogelijkheden te detecteren.
TIP
Kijk continu naar wat je collega’s/ concurrenten doen, of identieke zaken maar dan in andere regio’s, provincies, …. zelfs andere landen. .
De klant is de rode draad in de 3 trajecten. Als je niet weet wie je huidige of toekomstige klant is, welke nieuwe klanten je wil binnenhalen, wat je ze willen, … dan kan je weinig doen op het vlak van productontwikkeling of business development. Alles begint bij de “klant”.
TIP
Probeer niet alleen steeds nieuwe klanten te werven. Probeer ook meer omzet te genereren bij bestaande klanten. En probeer ook klanten die wegblijven (waarom ? zeer belangrijk om dit te weten) “terug te winnen”.