top of page

Wat zijn dé marketingtrends voor 2025 voor KMO’s ?

Foto van schrijver: Alex LeupeAlex Leupe

Bijgewerkt op: 7 jan


De vele technologische en maatschappelijke verschuivingen die nu plaatsvinden gaan ervoor zorgen dan 2025 een cruciaal jaar wordt voor veel ondernemingen.





Bedrijven moeten meer en meer gaan vissen in een “grotere” vijver, moeten hun vijver ook continu uitbreiden. De maatschappij verandert bv. mensen trouwen later, krijgen later kinderen, leven in kleinere huishoudens, de bevolking veroudert en geeft bewust of noodgedwongen minder uit. Een bedrijf moet er dan ook voor zorgen dat meer mensen zich voor hun producten of merk interesseren. Ze moeten continu nieuwe mogelijkheden vinden om te (blijven) groeien. 


DATA 


In alle bedrijven zit heel veel data. Maar bij velen is die weinig tot niet consulteerbaar. En zelfs al is en blijft voor “ondernemen” het buikgevoel belangrijk toch kan en zal data een bedrijfsleider helpen bij het nemen van investerings-

& andere beslissingen.


TIP 

Koppel data uit productie/inkoop en verkoop om te weten aan wie je verkoopt, wat je verkoopt met veel of weinig marge … . 

CHAT GPT

Neem een betaald abonnement op CHAT GPT en maak een protocol zodat iedere werknemer weet wat hij of zij kan of mag doen met Chat GPT. En doe niet zoaar copy/paste maar bouw de nodige controles in. 


DUURZAAMHEID

 

2025 wordt het jaar waarin de wetgeving op het gebied van duurzaamheid in een stroomversnelling raakt. “ESG” (Environment Social Governance) en “duurzaamheidstransitie” en “CO2-neutraliteit” worden dagelijkse kost voor ieder bedrijf. Uiteraard worden eerst de grote bedrijven verplicht om dit actief op te nemen en later de KMO’s maar …. . Je hebt een groot bedrijf als klant die hieraan onderhevig is en die “eist” van zijn leveranciers om dit ook op te nemen, hiermee ook in orde te zijn (een verklaring op erewoord volstaat niet langer) of anders …. inderdaad kan je als KMO niet meer blijven leveren aan hen. 


Duurzaamheid draagt ook bij aan het verhogen van de waarde van je bedrijf want de huidige consument, de nieuwe generatie vinden aandacht voor duurzaamheidsinitiatieven uitermate belangrijk. 


WIST JE ? 

Dat je een EPC van je bedrijfsgebouw enkel kan laten opmaken als

je beschikt over een CO2 rapport van je bedrijf en exploitatie ? 


Vanaf 1 januari 2025: Elke grote niet-residentiële eenheid met een bruikbare vloeroppervlakte van meer dan 1000m² moet over een EPC NR beschikken, los van overdracht/verhuur.

Vanaf 1 januari 2026: Elke (grote) niet-residentiële eenheid moet over een EPC NR beschikken, los van overdracht of verhuur.

Vanaf 2030: Ale andere grote niet-residentiële gebouwen moeten een minimum energielabel behalen.


INNOVATIE 

 

Is een must voor ieder bedrijf. Innovatie, innovatie, innovatie ! Enkel door continu te innoveren kan je blijven groeien. Innovatie door het continu ontwikkelen van nieuwe producten. Innovatie door het continu zoeken naar nieuwe producten. Innovatie in de benadering van de markt, je klanten en potentiële klanten.


WIST JE ? 

Dat innovatie de enige oplossing is om : 

* je continu aan te kunnen passen aan marktveranderingen. 

* je concurrentievoordeel te behouden en marge te genereren

* kosten te besparen en de efficiëntie te verbeteren 

* klantenverwachtingen in te vullen of zelfs te overtreffen



Wil je weten wat belangrijk wordt in 2025 ook voor jou bedrijf ? Wil je actie ondernemen ? Hoe je dit moet of kan doen ? : STRATEGIEK 

23 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page